Ecologische en Sociale labels voor onze consumenten | Garnier

ECOLOGISCHE EN SOCIALE LABELS OM ONZE CONSUMENTEN TE HELPEN DUURZAMERE KEUZES TE MAKEN.

Bij Garnier willen we transparanter zijn over onze producten.

  

LANCERING VAN HET ‘PRODUCT IMPACT LABELLING SYSTEM’

Als onderdeel van haar Green Beauty-initiatief zet Garnier zich in om het ecologische en sociale profiel van haar producten te verbeteren en consumenten de benodigde informatie te geven om duurzamere keuzes te maken (link naar de Green Beauty-pagina). Daarom hebben we het nieuwe Product Impact Labelling systeem ontwikkeld. Dit geeft volledige en transparante informatie over de ecologische en sociale impact van onze producten, op een duidelijke en transparante manier. Het ‘Product Impact Labelling System’ werd in juni 2020 gelanceerd en is als eerste toegepast bij de haarverzorgingsproducten van Garnier (shampoo, conditioner, haarmaskers, producten zonder uitspoelen en oliën).

Lees verder voor meer informatie...

EEN DUIDELIJKE SCORE

De “Algemene Ecologische Impact” is de cumulatieve score van alle factoren die bijdragen aan de ecologische impact van een product tijdens zijn levenscyclus. Dit wordt op een duidelijke en begrijpelijke manier aan de consument uitgelegd. Het scoresysteem bevat evaluaties die gemeten worden gedurende elke fase van de levenscylus van het product, bijvoorbeeld bij het de inkoop van grondstoffen, de productiefase, het transport, maar ook tijdens het gebruik van het product door consumenten (inclusief de gebruikte hoeveelheid warm water tijdens het douchen en de biologische afbreekbaarheid van de formule) en de recyclebaarheid van verpakkingen.

Het label geeft elk product een score van A tot E, waarbij de producten met label ‘A’ het beste presteren op het gebied van ecologische impact. Duizenden producten van de L’Oréal-groep die representatief zijn voor het aanbod aan producten op de markt, zijn geanalyseerd om de limieten te bepalen. De score houdt rekening met 14 ecologische factoren: van ontginning, productie en transport tot gebruik en recyclebaarheid.

Bij cosmetica zijn de CO2- en watervoetafdruk de twee voornaamste factoren die worden meegewogen bij de evaluatie van de ecologische impact. Deze factoren vertegenwoordigen gemiddeld twee derde van de algemene impact van cosmetica.

Aanvullende informatie is te vinden in het gedeelte ‘Ecologische en Sociale Impact’ van de productbeschrijving. Hier vind je details over de productievoorwaarden, de verpakking en de sociale bijdrage van het product. Er wordt ook gekeken of de grondstoffen duurzaam en solidair zijn verkregen.

GEMAKKELIJK PRODUCTEN VERGELIJKEN

Elk product wordt gepositioneerd tegenover andere producten in dezelfde categorie, zodat het gemakkelijk is om producten te vergelijken.

Je kunt het ‘Product Impact Label’ van alle haarverzorgingsproducten van Garnier (shampoo, conditioner, haarmaskers, producten zonder uitspoelen en oliën) terugvinden op de productpagina bij de productinformatie, na de tab met ingrediënten.

Keuzestress? Gebruik het Ecologische en Sociale Label om je te helpen beslissen!

GEVERIFIEERD DOOR EXPERTS

Deze ecologische en sociale labelmethodologie is ontwikkeld in samenwerking met 11 onafhankelijke wetenschappelijke experts en is in lijn met de Europese "Environmental Product Footprint"-normen die de ecologische impact van goederen en diensten willen verminderen door middel van een multicriteria-aanpak. De PIL-gegevens zijn ook gecontroleerd door Bureau Veritas Certification, een onafhankelijke, wereldwijd erkende auditor.

meer informatie over de methodologie

BEGRIPPENLIJST

Meer informatie? Hieronder vind je een aantal nuttige definities en tips!